چابک غزال

ساخت وبلاگ
صبر در مثنوی معنوی مولانا (دفتر اول، دوم و سوم) ارائه شده در نخستین همایش ملی اخلاق و عرفان در ادب فارسی (1397احمدرضا نظری چرودهاستادیاردانشگاهصبر مقام پنجم از مقامات عرفانی است، پیوسته نیک فرجام است و گنج و ظفر به بار می آورد. درواقع، صبر کردن بر سختی ها، اگرچه جنبه ی مادی و نفسانی زندگی را نابود می کند، اما انسان با آن به معنویت و حقیقت دست می یازد. خداوند در آیات متعددی از قرآن کریم، درباره ی این مقام سخن گفته، بندگان مومن خویش را به داشتن صبر دعوت نموده است. در احادیث نبویص و ایمه ی اطهارع نیز صبر، کلید گشایش کارها دانسته شده است. درمقاله ی حاضر، اهمیت و نقش صبر در سلوک عرفانی از دیدگاه مولانا در سه دفتر نخست مثنوی، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که به زعم مولانا، صبر عبارت است از رنج ناپایدار و خلاف نفسی که منتهی به خوشی های جاودان و لذت های شگرف می شود.کلیدواژه ها:مقامات عرفانی ، صبر ، مولانا ، مثنوینویسندگاناحمدرضا نظری چرودهاستادیاردانشگاهمعصومه نظری چرودهاستادیاردانشگاه آزاد آستا + نوشته شده در سه شنبه چهارم مهر ۱۴۰۲ ساعت 14:39 توسط دکتر احمدرضا نظری چروده  |  چابک غزال...ادامه مطلب
ما را در سایت چابک غزال دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : charvadeho بازدید : 26 تاريخ : چهارشنبه 26 مهر 1402 ساعت: 19:20

منابع ارشد زبان و ادبیات فارسی کلیه علاقه مندان به ادامه تحصیل در هر یک از این رشته گرایش ها بدون توجه به عنوان رشته کارشناسی خود می توانند منابع کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی را مطالعه کرده و در کنکور کارشناسی ارشد این رشته شرکت نمایند.عناوین دروس امتحانیمنابع زبان عمومی و تخصصی ( انگلیسی )زبان تخصصی ویژه دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسینظم فارسی 1 - شاهنامه (جلد 1) چاپ مسکو یا چاپ ژول مول، شاهنامه فردوسی جلد اول با شرح و توضیح جوینی، بهین نامه باستان از دکتر جعفر یاحقی ، غمنامه رستم و سهراب و رزم نامه رستم و اسفندیار مثنوي (دفتر اول) به تصحیح نیکلسن، با استفاده از توضیحات دکتر شعار انوری و یا توضیحات دکتر منصور رستگار فسایی 2 - مخزن الاسرار نظامی، بوستان سعدی، با شرح و توضیح دکتر خزائلی غزلیات حافظ، شرح دکتر خطیب رهبر، حافظ نامه بها ءالدین خرمشاهی، ذهن و زبان حافظ از خرمشاهی، مجموعه مقالات دکتر داد درباره حافظ « مجموعه مقالات » نشر دانش درباره حافظ 3 - حدیقه و دیوان سنایی، منطق الطیر عطار (چاپ دکتر مشکور، دکتر گوهرین)، گزیده منطق الطیر و شیخ صنعان هر دو شاهکارهای ادب فارسی، مثنوی، دفتر اول؛ شرح مثنوی شریف از مرحوم فروزانفر و ادامه آن از دکتر سید جعفر شهیدی، احادیث مثنوی « فروزانفر » و « آیات مثنوی » درگاهی از نشر امیرکبیر، قصاید خاقانی، گزیده خاقانی از دکتر ضیاءالدین سجادی ، « شرح مشکلات اشعار خاقانی » ، اثر مرحوم سجادی، کتاب برگزیده متون مصنوع و مزین فارسی اثر دکتر اسماعیل حاکمی، مقدمه کتاب و نمونه های منتخب از کلیله و دمنه، مرزبان نامه و جهانگشا از فرهنگ عبارت های متون مصنوع اثر دکتر مدبری، برای رفع دشواری ها و مشکلات فنی و مصنوع استفاده شود. از فرهنگ فارسی اثر مر چابک غزال...ادامه مطلب
ما را در سایت چابک غزال دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : charvadeho بازدید : 26 تاريخ : چهارشنبه 26 مهر 1402 ساعت: 19:20

عناوین دروس امتحانی کنکور کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسیرشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی ارشد دارای ۱۰ گرایش به شرح زیر است:۱) زبان و ادبیات فارسی (بدون گرایش)۲) ادبیات کودک و نوجوان۳) ادبیات پایداری۴) ادبیات تطبیقی۵) ادبیات عامه۶) آموزش زبان فارسی۷) ادبیات روایی۸) ویرایش و نگارش۹) نظریه و نقد ادبی۱۰) ادبیات معاصرمنابع کنکور کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسیتحامنابعزبان عمومی و تخصصی انگلیسیعمومی:۱- گرامر کاربردی زبان انگلیسی، شهاب اناری و همکاران، انتشارات مبتکران.۲- گرامر زبان انگلیسی، عباس فرزام، انتشارات باستان.۳- تافل رهنما، ابراهیم نظری تیموری، انتشارات رهنما.۴- ۵۰۴ واژه ضروری تافل، انتشارات جنگل.تخصصی:۱- زبان و ادبیات فارسی: یک دوره خواندن در زبان انگلیسی (Persian language and literature: a reading course in English)، تالیف توحید صیامی، انتشارات یاوریان.۲- انگلیسی برای دانشجویان زبان و ادبیات فارسی، تالیف اکبر افقری، انتشارات سمت.۳- درسنامه زبان تخصصی ویژه دانشجویان زبان و ادبیات فارسی (Teextbook for students of Persian Literature) تالیف علیرضا نبی لو، انتشارات آیین احمد قم.نظم فارسی۱- گزیده اشعار خاقانی، تالیف دکتر ضیاء الدین سجادی، انتشارات امیرکبیر.۲- منطق الطیر (مقامات طیور)، تالیف محمدبن ابراهیم عطار به اهاکثر صادق گوهرین، انتشارات علمی و فرهنگی.۳- گزیده سیاست نامه (سیرالملوک)، تالیف حسن بن علی نظام الملک، جعفر شعار، انتشارات امیرکبیر.۴- شرح احول و نقد و تحلیل آثار عطار، تالیف بدیع الزمان فروزانفر، انتشارات دهخدا.نثر فارسی۱- کلیله و دمنه، تالیف نصرالله بن محمد نصرالله منشی، مترجم مجتبی مینوی طهرانی، انتشارات امیرکبیر.۲- برگزیده مرصادالعباد، انتخاب و م چابک غزال...ادامه مطلب
ما را در سایت چابک غزال دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : charvadeho بازدید : 28 تاريخ : چهارشنبه 26 مهر 1402 ساعت: 19:20

بررسی استعاره و مقایسه آن در اشعار پروین اعتصامی و محمدعلی بهمنیدکتراحمدرضانظری چرودهاستادیار زبان وادبیات فارسی دانشگاهزهره نصر رمزیدانشجوی دکتری زبان وادبیات فارسیچکیده:هدف اصلی مقاله بررسی استعاره و مقایسه آن در اشعار پروین اعتصامی و محمدعلی بهمنی می باشد. اﺳﺘﻌﺎره ﻳﻜﻲ از ﺷﺎﺧﻪﻫﺎي اﺻﻠﻲ ﺻﻮرﺧﻴﺎل، و ﻛﺎرآﻣﺪﺗﺮﻳﻦ اﺑﺰار ﺗﺨﻴل و ﺑﻪ اﺻﻄﻼح ﻧﻘّﺎﺷﻲ در ﻛﻼم اﺳﺖ، ﻛﻪ در ﻣﻔﻬﻮم ارﺳﻄﻮﻳﻲ و ﭘﺲ از آن ﺑﻼﻏﺖ اﺳﻼﻣﻲ، ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﻲ واژهﻫﺎ و اﻧﺘﻘﺎل ﻳﻚ واژه ﺑﻪ واژهي دﻳﮕﺮ ﻣﺤﺪود ﻣﻲﺷﻮد، در ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺻﻮرت ﺧﻴﺎﻟﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ « ﻛﺮوﭼﻪ » ﺑﻪ آن « ﻣﻠﻜﻪي ﺗﺸﺒﻴﻬﺎت ﻣﺠﺎزي» ﻟﻘﺐ داده اﺳﺖ.زبان استعاره می‌تواند عواطف و احساسات قلبی شاعر را که زبان معمولی توان بیان آن را ندارد، با زبانی لطیف و نرم و به دور از منطق معمولی سخن بیان کند. زبان شناسان شناختی معتقدند استعاره اساساً پدیــده ای شـناختی است و نه صرفاً زبانی و آنچه در زبان ظاهر می شــود، تنـها نمـود آن پدیده شناختی محسوب می شود.واژگان کلیدی:استعاره، پروین اعتصامی، محمدعلی بهمنی، استعاره مُصَرَّحِه.قسمتی ازمقاله چاپ شده دراین وبلاگ آمده است.مقدمه:هرگاه علاقۀ بین معنای مجازی و معنای حقیقی واژه مشابهت باشد، مجاز را «اِستعاره» گویند. مانند لفظ «شیر» به معنی مرد شجاع و چنانچه علاقه غیر از مشابهت باشد آن را مجاز مُرسَل گویند. به عبارت دیگر، «آرایه استعاره، در حقیقت نوعی مجاز است، ولی شرط آن، وجود علاقۀ مشابهت است بین معنی حقیقی و معنی مجازی. بدین ترتیب، استعاره از طرفی مجاز و از طرفی تشبیه است؛ مجازی که علاقۀ آن مشابهت باشد و تشبیهی که یکی از طرفین تشبیه را حذف کنند.آرایه استعاره مبنی بر تشبیه است. حال، هرگاه مشبه را ترک کنند و مشبهٌ­ بِه را در کلام آورند، استعاره را مُصَرَّحِه یا تَصری چابک غزال...ادامه مطلب
ما را در سایت چابک غزال دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : charvadeho بازدید : 85 تاريخ : جمعه 24 شهريور 1402 ساعت: 16:10

آسان گیری کوروشیدر ماجرای طلوع و غروب امپراطوری هخامنشی آنچه بیش از هر امر دیگر می‌تواند برای دنیای امروز آموزنده باشد مسألهٔ آسان‌گیری شاهنشاهان هخامنشی در مورد عقاید است که در تمام ادوار عظمت خویش، امپراطوری پارس آن را تقریباً به منزلهٔ یک اصل کشورداری رعایت می‌کرده است و تجربه‌های ادوار و اقوام بعد خاصه در امپراطوری رم، امپراطوری ساسانی، امپراطوری عباسی، امپراطوری مغول و امپراطوری عثمانی نیز نشان داد که انحراف ازین سنت هر دولتی را که همچون دولت هخامنشی‌ها از عناصر و اقوام بسیار گونه‌گون تشکیل شده باشد به‌سوی تجزیه می‌برد یا انحلال.این آسان‌گیری در عقاید نسبت به آنچه فرمانروایان آشور و بابل در مورد اقوام و سرزمین‌های تابع انجام می‌دادند در دنیای آن روز تازگی داشت. درست است که در دنیای روزگار کوروش آنچه امروز تسامح در عقاید می‌گویند ناشناخته بود و حتی کوروش ازین که به خاطر تأمین پیروزی‌های خویش گهگاه یک آیین را بر ضد آیین دیگر تقویت کند ابایی نداشته است چنانکه در فتح بابل به کاهنان آیین مردوک تکیه کرد تا نبونید را که کوشیده بود به جای نیایش مردوک نیایش سین _خدای ماه_ را در آن سرزمین رواج دهد براندازد و حتی برای جلب پشتیبانی کاهنان مردوک معابد نوبنیاد سین را که نبونید در آن سرزمین ساخته بود طعمهٔ آتش‌سوزی و ویرانی ساخت.تسامح: آسان‌گیری زنده‌یاد استاد عبدالحسین زرین‌کوباز کتاب نه شرقی، نه غربی، انسانی + نوشته شده در جمعه یازدهم آذر ۱۴۰۱ ساعت 14:43 توسط دکتر احمدرضا نظری چروده  |  چابک غزال...ادامه مطلب
ما را در سایت چابک غزال دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : charvadeho بازدید : 76 تاريخ : پنجشنبه 29 دی 1401 ساعت: 16:23

پاره ای ازشعر بلند بریل شهرام پوررستمچقدر آسوده گذشتی/می گذریبی آنکه چیزی تمام شوددیگر جزیره ها گنجایش تنهایی را ندارنددیگر نظرها گنجایش تنهایی را ندارنددیگر تنهایی گنجایش تنهایی را ندارندبیا دنیا را ساده کنیمآن قدر ساده که هر غروب غروب باشدیاهرسایه، تنها سایه باشدمن دست در جیب غروبها تنها خودم باشمبا لبخندی دوباره.... + نوشته شده در جمعه بیست و پنجم آذر ۱۴۰۱ ساعت 21:31 توسط دکتر احمدرضا نظری چروده  |  چابک غزال...ادامه مطلب
ما را در سایت چابک غزال دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : charvadeho بازدید : 87 تاريخ : پنجشنبه 29 دی 1401 ساعت: 16:23

خان‌کیشی

خدا بیامرز اگر قصاب نبود

فیلسوفی بزرگ می‌شد

او می گفت:

دنیا پر از گوسفند است!

+ نوشته شده در جمعه بیست و پنجم آذر ۱۴۰۱ ساعت 22:10 توسط دکتر احمدرضا نظری چروده  | 

چابک غزال...
ما را در سایت چابک غزال دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : charvadeho بازدید : 74 تاريخ : پنجشنبه 29 دی 1401 ساعت: 16:23

شنیدم که چون قوی زیبا بمیرد           فریبنده    زاد  و   فریبا   بمیردشب مرگ تنها نشیند به موجی             رود گوشه ای دور و تنها بمیرد درآن گوشه چندان غزل خواند آن شب       که خود درمیان غزلها بمیرد  گروهی بر آنند کاین مرغ زیبا                   کجا عاشقی کرد آنجا بمیرد  شب مرگ ازبیم آنجا شتابد                      که از مرگ غافل شود تا بمیردمن این نکته گیرم که باورنکردم                ندیدم که قویی به صحرا بمیردچوروزی زآغوش دریا برآمد                        شبی هم درآغوش دریا بمیرد تودریای من بودی آغوش واکن                   که می خواهد این قوی زیبا بمیرد + نوشته شده در سه شنبه بیست و پنجم آبان ۱۴۰۰ ساعت 1:10 توسط دکتر احمدرضا نظری چروده  |  چابک غزال...ادامه مطلب
ما را در سایت چابک غزال دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : charvadeho بازدید : 115 تاريخ : دوشنبه 25 بهمن 1400 ساعت: 2:48

چابک غزال به همه عرصه های ادبیات کشور مان می پردازد وآنچه که مربوط به گویشهای گیلان وایران بزرگ می شود .چابک غزال وبلاگی آکادمیک وحرفه ای است وکاملا علمی .مطمح نظرش رصد تازه های پژوهشی ایران ودنیا چابک غزال...ادامه مطلب
ما را در سایت چابک غزال دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : charvadeho بازدید : 117 تاريخ : چهارشنبه 23 مهر 1399 ساعت: 17:46

مظاهر مصفا ادیب پیشکسوت وشاعر قصیده سرای معاصر در87 سالگی درگذشت.دکترمصفا یکی ازاستادان ممتاز دانشگاه تهران در رشته زبان وادبیات فارسی بودند .اینجانب یکی ازافتخارات دوران تحصیلم،دردوره دکتری ادبیات فارسی،گذراندن درس ادبیات غنایی، نظامی گنجوی با دکترمصفا بود.دکترمصفا داور رساله دکتری بنده نیز بودند.زیباترین وارزشمندترین هدیه ای که ازاستاد گرفته ام کتاب کلیات سعدی به تصحیح خود ایشان میباشد.خدایش رحمت کناد وروحش قرین قرب الهی باشد.

 

چابک غزال...
ما را در سایت چابک غزال دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : charvadeho بازدید : 164 تاريخ : دوشنبه 25 آذر 1398 ساعت: 21:46